خواص عرق نعناع / خواص عرق نعنا برای لاغری / عرق نعناع و یبوست / مضرات عرق نعناع
نوشته شده توسط : admin

 

عرقیات مختلفی در ایران وجود دارد که از گذشته های دور در طب سنتی ایرانی از آن استفاده می شده است. یکی از این عرقیات که فواید آن بسیار زیاد است ، عرق نعنا می باشد ، مقالات وکتب های زیادی در رابطه با این ماده نوشته شده است.

بسیاری از مراجع و کتاب های مربوط به طب گیاهی، تاریخچه تقطیر و تولید عرق های گیاهی را ایران و مردم این کشور می دانند. بر اساس اطلاعات موجود در این کتاب های مرجع، تولید عرق گیاهی به ابن سینا و دوره های پس از او نسبت داده شده است…

همه ما یا حداقل خیلی از ما وقتی دل درد و دل پیچه داریم، می‌رویم سراغ نسخه مادربزرگ‌ها: «ننه! عرق نعناع بخور.» تاثیر این نسخه از لحاظ علمی هم ثابت شده اما باید بدانید نعناع هم ممکن است ایجاد حساسیت کند و بهتر است هر روز از این گیاه استفاده نشود و در صورت مصرف، همراه با غذا خورده ‌شود.در ادامه با خواص عرق نعناع همراه شوید.

خواص عرق نعنا برای لاغری

افرادی که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند، یک ربع قبل و بعد از مصرف غذا ، نصف استکان عرق

نعنا مصرف کنند چرا که مصرف نعنا، میزان چربی سازی را در بدن کاهش می دهد.

« مهدی برهانی » ، مدیر انجمن علمی طب سنتی گفت : افرادی که اقدام به لاغری و کاهش وزن

می کنند، ممکن است به دلیل اینکه چاق شدند دچار مزاج سرد شوند، در نتیجه از عوارض ساده ی آن

ایجاد یبوست و نفخ معده است.

به این افراد توصیه می شود که مصرف مقداری عرق نعنا را در برنامه ی غذایی روزانه خود قرار دهند.

مصرف عرق نعنا باعث می شود تا حرارت معده افزایش یابد و در نتیجه هضم معده را بالا می برد ؛ از

سوی دیگر، میزان چربی سازی نیز در بدن کاهش می یابد.

در حالت کلی، میزان مصرف مشخصی برای مصرف عرق نعناع در طول روز وجود ندارد.

نکته ای در مورد حساسیت افراد به نعنا؛ چنان چه افراد به خود گیاه نعناع حساسیت دارند و با خوردن

آن دچار واکنش های آلرژیک می شوند، نه تنها عرق نعناع، بلکه هیچ یک از محصولاتی را که بر پایه گیاه

نعناع تولید شده است، نباید مصرف کنند.

خواص عرق نعناع

عرق نعناع و یبوست

عرق نعناع ضد نفخ است و می‌تواند باعث کاهش درد معده شود و برای بادشکن هم می‌تواند به خوبی استفاده شود و برای بعضی از دل‌دردها، دل‌پیچه‌ها، رفع سوء‌هاضمه و اینگونه بیماری‌ها فرآورده خوبی است. این گیاه برای کمک به هضم معده بسیار مفید است و افرادی که مشکل گوارشی دارند، می‌توانند از عرق نعناع استفاده کنند. نعناع تازه چون دارای اسانس بیشتر است مسلما خواص درمانی بیشتری هم دارد ولی حرارت دادن باعث کم شدن خاصیت آن می‌شود. از برگ‌های این گیاه برای خوشبو کردن ماست و دوغ نیز استفاده می‌شود که مفید است. دم‌کرده عرق نعناع هم برای تقویت معده و روده کاربرد دارد.

بهترین زمان مصرف عرق نعنا چه زمانی است

معمولا روی بسته بندی عرقیات سنتی تاریخ تولید و انقضا وجود ندارد و گاهی فقط تاریخ تولید روی بسته بندی نوشته می شود. بهتر است عرق های گیاهی را حداکثر ۶ تا ۱۲ ماه پس از تولید مصرف کنید تا از خاصیت آنها بهره مند شوید. فساد عرق گیاهی را هم می توان از ظاهر آن متوجه شد. عرق سالم و عاری از آلودگی، کاملا شفاف است. وجود هر گونه کدورت یا رسوب در عرق های گیاهی می تواند نشان دهنده وجود آلودگی های میکروبی یا قارچ و کپک، درون آنها باشد و باید از مصرف چنین محصولاتی خودداری کرد.

طرز نگهداری از عرق نعناع

بهتر است تمام عرق های گیاهی از جمله عرق نعناع در ظرف های شیشه ای نگهداری شود. از آنجا که شیشه های رنگی (مانند شیشه های سبز یا قهوه ای) نور کمتری از خود عبور می دهند، استفاده از آنها برای نگهداری از عرقیات از شیشه های شفاف بهتر است. پس از ظرف های شیشه ای، ظرف های فلزی (مانند ظرف های آلومینیومی) بهترین ظرف ها برای نگهداری از عرق ها هستند. این روزها برای پایین آوردن قیمت نهایی محصول از پلاستیک برای بسته بندی بطری های عرق استفاده می شود اما پلاستیک، برای نگهداری این محصولات مناسب نیست. به همین دلیل بهتر است یا عرقیاتی که در شیشه هستند بخرید یا آنها را پس از خرید در ظرف های شیشه ای رنگی یا فلزی پاکیزه و بدون بو بریزید. تمام عرق های گیاهی باید در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. اگر فروشنده ای عرق را بیرون از مغازه و در معرض آفتاب قرار داده بود، از خرید محصول او خودداری کنید.

 منبع:saat24




:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: